Over ons
Lees hier meer over het ontstaan van onze planagenda, wie wij zijn en onze missie & visie.
Origin story
Missie
Doormiddel van een agenda die school breed ingezet wordt, willen we elke leerling dezelfde kans bieden om te leren plannen. Leren plannen zorgt ervoor dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen schoolsucces. Wij bieden scholen de mogelijkheid om de agenda naar eigen wensen aan te passen, zodat deze past bij hun identiteit en hun visie op onderwijs. Om planvaardigheden te ontwikkelen, bevat onze agenda een methode die leerlingen begeleidt in het planproces van hun eerste jaar tot aan hun eindexamenjaar.
Visie
Onze planagenda heeft als doel het eigenaarschap, het zelfvertrouwen en de systematische werkvaardigheden van leerlingen te ontwikkelen.
Eigenaarschap
Door te oefenen met het plannen aan de hand van onze methode, ontwikkelen leerlingen hun cognitieve zelfregulatie. Dit houdt in dat leerlingen beter worden in het sturen van denk en gedragsprocessen. Wanneer leerlingen dat kunnen, zijn ze eigenaar van hun eigen leerproces.
Zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is een belangrijke basisbehoefte van mensen. Wanneer we vertrouwen hebben in ons eigen kunnen draagt dat bij aan ons welzijn, maar ook aan onze intrinsieke motivatie. Welzijn en intrinsieke motivatie zijn factoren die het leren bevorderen. Het is daarom van belang dat leerlingen zich competent voelen over hun schoolse vaardigheden. Het consistent oefenen aan de hand van ons stappenplan resulteert in leerlingen die beter kunnen plannen en dus zekerder worden van hun eigen kunnen. Ook biedt onze agenda de mogelijkheid af te vinken welke taken de leerlingen hebben voltooid. Dit zorgt ervoor dat ze een succesgevoel ervaren. Tot slot zorgt het geregeld evalueren op het plan- en leerproces ervoor dat leerlingen vaker nadenken over wat goed gaat of waar ze progressie in hebben gemaakt (naast dat ze nadenken over wat beter kan). Ook dit gaat gepaard met een succesgevoel.
Systematische werkvaardigheden
Het dagelijks leven bestaat veelal uit complexe interacties, gebeurtenissen en processen. Het is daarom van belang om structuur aan te kunnen brengen in de wirwar van prikkels die we binnen krijgen. In het onderwijs is dit probleem ook heel relevant, omdat het wel eens voorkomt dat leerlingen voor grote toetsen moeten leren, een belangrijke spreekbeurt moeten voorbereiden of een verslag moeten schrijven. In tegenstelling tot het plannen van huiswerk vergt dit meer van leerlingen, omdat ze in staat moeten zijn ver vooruit te plannen en om de grote taken in behapbare stukken op te delen. Kortom, het hebben van systematische werkvaardigheden is niet alleen nuttig buiten school, maar ook in school. Onze agenda draagt bij aan het ontwikkelen van deze vaardigheden, omdat we gebruik maken van een overzichtelijk format waarin het duidelijk is wat op welke plek genoteerd moet worden. Leerlingen worden hierdoor gestimuleerd deze systematische manier van plannen aan te houden. Bovendien geldt dat we met onze methode stimuleren om van te voren te bedenken wat er gedaan moet worden om een taak te voltooien. Welke stappen zijn bijvoorbeeld nodig voor het schrijven van een verslag? De leerlingen dienen tijdens het plannen na te denken over deze stappen en deze apart van elkaar in te plannen.
Mohamed Bouamrani
Werkzaamheden
Mijn naam is Mohamed Bouamrani. Rond 2018 ben ik gestart met de Gratis Schoolagenda (nu bekend als de Krachtige Leerling Planagenda). Ik wil bijdragen aan de ontwikkeling van planvaardigheden van zoveel mogelijk leerlingen. Dit willen wij zo toegankelijk mogelijk maken, omdat wij kansengelijkheid heel belangrijk vinden. Daarnaast geef ik les op een tussenvoorziening voor vmbo-b. Hier ben ik mentor en docent informatica. Hiervoor ben ik ook docent geweest op andere scholen. Lesgeven doe ik nog steeds met veel plezier.
Achtergrond
Als vooropleiding heb ik mijn tweedegraads docent Engels behaald.