Je goed voorbereiden op een proefwerk kan best lastig zijn. Misschien heb je er een handje van om pas de dag van tevoren te beginnen, of lees je je studieboeken keer op keer door zonder dat er iets blijft hangen. Gelukkig zijn er een heleboel goede technieken die je hierbij een handje kunnen helpen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de manier waarop je studeert belangrijker is dan de tijd die je aan je voorbereiding besteedt. Zorg er dus voor dat je de juiste studiegewoontes oppakt, dan kun je zelfverzekerd de volgende toetsweek in!

Zelftesten

Een van de belangrijkste manieren om jezelf voor te bereiden op een toets, is simpelweg door veel te oefenen. Voor een SO kun je bijvoorbeeld flashcards maken, je vrienden of je ouders jou laten overhoren, of een online overhoorwebsite gebruiken. Voor een wiskunde- of natuurkundeproefwerk kun je vaak zelf oefenopdrachten maken. Door dit een aantal keer te doen tot je alles goed hebt, zal je de informatie beter leren. Door jezelf te testen moet je de informatie namelijk iedere keer opnieuw ophalen uit je hersenen, waardoor je alles beter onthoudt dan als je de feiten of woordjes alleen voor jezelf leest. Voor sommige proefwerken kom je er niet met woordjes stampen en heb je dieper begrip nodig van de stof, zeker als het een proefwerk met open vragen is. Je kunt dan zelf proefwerkvragen bedenken en deze oefenen, of je docent vragen om oefenproefwerken: je leraar heeft was nog wel wat proefwerken van vorig jaar liggen. Ook online zijn vaak oefenproefwerken te vinden!

Reflecteren

Als je jezelf goed getest hebt, en oefenproefwerken hebt gemaakt, is het van belang dat je daarna nog eens goed kijkt naar waar je de mist inging. Doordat je ziet op welke onderdelen je nog niet goed genoeg scoort, weet je nu waar je nog meer aandacht aan moet besteden. Het helpt ook om, als je de lesstof aan het doornemen bent, iedere paar pagina’s je boek dicht te slaan en jezelf af te vragen wat je zojuist geleerd hebt. Hierdoor moet je echt je hersenen activeren en dieper nadenken over de stof. Ook werkt het erg goed om te kijken naar hoe de stof die je zojuist hebt geleerd verbonden is met wat je al weet en wat je eerder hebt geleerd. Door te reflecteren zal je de informatie veel beter opslaan, en kom je er ook meteen achter als je iets nog niet helemaal begrepen hebt!

Leg het eens uit!

Een andere goede manier om ervoor te zorgen dat je zelf meer begrip krijgt van de stof, is door aan iemand anders uit te leggen wat je geleerd hebt. Om een duidelijke uitleg te geven, moet je ervoor zorgen dat je alles zelf volledig begrijpt. En als iemand nog vragen heeft die je niet kunt beantwoorden, weet je ook meteen waar je nog wat meer op moet studeren. Probeer dus eens een soort korte presentatie voor te bereiden en op deze manier de lesstof aan je ouders of vrienden uit te leggen. Doe dat wel beter zonder gebruik te maken van PowerPoint, want dan ben je voor je het weet een half uur kwijt aan het uitzoeken van leuke plaatjes.

Plan vooruit

Voor grote proefwerken, tentamens of examens die zwaar meewegen voor je eindcijfer is het belangrijk dat je op tijd van tevoren begint met leren. Het gaat er hier niet zo zeer om dat je er veel meer tijd aan besteedt, maar dat je je studiesessies uitspreidt over een langere periode. In het Engels wordt dit ‘spaced repetition’ genoemd. Verdeel de tijd die je nodig hebt om te studeren over kleine blokjes, die je over verschillende dagen verspreidt. Dit kun je goed doen door middel van een handige planagenda! Door je studieblokjes uit te spreiden zal je de stof beter onthouden en ook zorgt dit ervoor dat je niet alles weer vergeten bent een paar dagen na je proefwerk. Tijdens deze studieblokken kun je de hierboven genoemde technieken gebruiken: leg de stof uit, reflecteer op wat je geleerd hebt en test jezelf veel!

Maak goede aantekeningen

Tentamens en examens beslaan natuurlijk heel erg veel informatie: bijna alles wat je in een jaar hebt geleerd komt wel naar voren. Zorg er daarom voor dat je je voorbereidt op examens door het hele jaar goede aantekeningen te maken tijdens je lessen. Als je alles duidelijk opschrijft wanneer de docent iets moeilijks uitlegt, en goed aangeeft wat de belangrijkste punten zijn, kun je gerichter studeren. Kun je een keertje niet bij de les aanwezig zijn, vraag dan of je aantekeningen van iemand kunt overnemen, zodat je niets belangrijks mist. Uit onderzoek blijkt dat goede aantekeningen een groter verschil maken voor je cijfers dan de tijd die je aan studeren besteedt, dus maak het jezelf makkelijk!

De dag van tevoren

Het is zover, morgen heb je dat belangrijke proefwerk. Je hebt alle bovenstaande technieken gebruikt, en je hebt het gevoel dat je de stof goed beheerst. Wat kun je nu nog doen om je voor te bereiden op je toets? Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg slaap krijgt. Ook al is de verleiding groot om de stof nog door te nemen ’s avonds laat, je hebt er veel meer aan als je op tijd gaat slapen: slaap zorgt ervoor dat de hersenen informatie goed in zich opnemen. Ook kunnen je hersenen niet op volle kracht werken als je moe bent. Probeer ook de verleiding te weerstaan om vlak voor de toets nog even je notities door te lezen: het is beter om ontspannen aan je proefwerk te beginnen, door bijvoorbeeld van tevoren even naar muziek te luisteren. Bovendien, als je de bovenstaande technieken hebt gebruikt heb je niks om je zorgen over te maken. Succes!

Bronnen

Nonis, S. A., & Hudson, G. I. (2010). Performance of College Students: Impact of Study Time and Study Habits. Journal of Education for Business85(4), 229–238. https://doi.org/10.1080/08832320903449550

Are You Studying Effectively? What Wash U’s “Science Of Memory” Tells Us About The Best Way To Learn. (2014, 3 juni). St. Louis Public Radio. https://news.stlpublicradio.org/show/st-louis-on-the-air/2014-06-03/are-you-studying-effectively-what-wash-us-science-of-memory-tells-us-about-the-best-way-to-learn#stream/0

Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2013). The relative benefits of learning by teaching and teaching expectancy. Contemporary Educational Psychology38(4), 281–288. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2013.06.001

Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). The Power of Testing Memory: Basic Research and Implications for Educational Practice. Perspectives on Psychological Science1(3), 181–210. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2006.00012.x

Hartwig, M. K., & Dunlosky, J. (2011). Study strategies of college students: Are self-testing and scheduling related to achievement? Psychonomic Bulletin & Review19(1), 126–134. https://doi.org/10.3758/s13423-011-0181-y

Foto door energepic.com via Pexels

Plannen is een superkracht

Bel ons 020 3626962